Game Design and Production (studierichting)

Games zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Je hebt action games, puzzle games, racing games, sports games en educatieve games. Ook op het gebied van simulatie- en social mediagames zijn er volop ontwikkelingen. Daarnaast begint de game-industrie op maatschappelijk vlak ook flink te groeien.

Ambassadeurs

Stad van deze studie

Enschede

Stel een vraag

Ontdek

Ambassadeurs plaatsen tweets, blogs & beantwoorden vragen van IntoSaxion.

  • Wat is of was je favoriete vak en waarom?


    • Dorian zegt

      3D modelling, omdat het heel veelzijdig is en je echt trots kunt zijn op de uitkomst

  • Hoeveel tijd besteed je per week aan huiswerk voor je opleiding?


    • Dorian zegt

      12

  • Ik heb een andere vooropleiding gevolgd, namelijk:


    • Dorian zegt

      Abitur

  • Sluit je profiel van je vooropleiding aan op je huidige opleiding?


    • Dorian zegt

      Nee, hoewel ik infomatiekunde op school gehad heb.

  • Welk vak van je opleiding vind je het leukst? En waarom?


    • Dorian zegt

      Ik vindt de project weken het leukst omdat ik er mijn theoretische kennis kan laten zien en mijn soft skills kan verbeteren tijdens de samenwerking met andere studenten. Bovendien hebt je elke keer een leuke uitkomst voor jouw portfolio.

Laad meer

Vragen van bezoekers

Een brandende vraag? Stel hem aan een ambassadeur!

  • Lisa vraagt 07 aug 2017
    Is showing your Abitur report card enough to prove that you soeak english very well or is a language test mandatory? English was one of my advanced classes (Leisungskurse) and i speak it every day, i just wanted to make sure what kind of documents i have to provide :3
    Dorian zegt 07 aug 2017

    Hallo Lisa, leider kann ich dir keine allgemein gültige Aussage zu deiner Frage liefern. Streng genommen ist der Sprachnachweis in Form eines Sprachtestes (z. B. TOEFL) vorzuweisen, meistens genügt der Nachweis auf dem Abitur allerdings. Ich rate dir, einfach der Anmeldeprozedur via studielink zu folgen und abzuwarten, ob ein weiterer Sprachnachweis verlangt wird. Bei mir war es nicht der Fall :)

  • Andrei vraagt 12 jul 2017
    HeyCan i find a place where students their work? Like an portofolio, do teachers have work posted online?Thanks
    Willem zegt 18 jul 2017

    Hi Andrei,

    I am not sure what you exactly mean by that but I suspect you want to know a place where students show their work as well as teachers. The bad news is that there aren't that many places to check this out except on Facebook @SaxionGaming.

    As for student work, they tend to have portfolios posted online. I have one which you can see to give you an idea of what to expect https://willemkranendonk.carbonmade.com.

    As for others, probably you will need to ask Students. There is a Facebook group buts it is only for upcoming Students and actually students (past and present).

  • savana vraagt 20 jun 2017
    Welke laptop wordt er voor deze opleiding aangeraden?
    Dorian zegt 21 jun 2017

    In principe is elke laptop met voldoende CPU en GPU geschikt voor de opleiding. Het komt een beetje erop aan wat je gaat doen, of je alleen maar op 2d specialiseert of eerder 3d en rendering. Programma's waarmee idereen gaat werken in de eersten twee jaren zijn Photoshop, Maya, Unity en Zbrush, dus controleer dat de laptop goed genoeg is om deze uit te voeren (Zbrush is het veeleisendste: https://pixologic.com/zbrush/system). Als je al weet dat je arbeidsintensieve dingen zoals 3d rendering en sculpting of material design gaat doen, graag en beetje meer investeren. Het zal het waard zijn op lange termijn.

  • savanna vraagt 19 jun 2017
    is een MacBook ook een goeie laptop om te gebruiken voor deze opleiding?
    Dorian zegt 19 jun 2017

    Hoi Savanna, je zou met een MacBook kunnen werken, maar het is wel soms iets lastig. Als je b. v. een game build gaat maken in Unity, dan moet je altijd een extra build maken for mac. Als je samen met een groepje aan een project moet werken kan het zelfs gebeuren dat eer problemen met de compatibiliteit tussen Windows en Mac intreden. Dus, het is mogelijk een Mac te gebruiken voor game development, maar het is riskant en niet echt de gewoonte.

  • Amber vraagt 15 jun 2017
    Hoii ik heb een vraagje, ik ga binnenkort beginnen met de opleiding Game Design and Production en ik vroeg me af welke specificaties (systeemeisen) de laptop nodig heeft? Ik hoor het graag!
    Dorian zegt 15 jun 2017

    Hoi Amber, gefeliciteerd met jouw keuze! Met betreking tot de systeemeisen zou ik zeggen: Voor het geval dat je al een laptop heeft, check maar of software zo als Autodesk Maya of Unity 3d probleemloos lopt (je mag ook gewoon hier kijken: https://unity3d.com/unity/system-requirements). Deze programmas gaa je in het eerste jaar vooral gebruiken. In het tweede jaar komt dan Zbrush (https://pixologic.com/zbrush/system/) ertoe en dit word wel veeleisend voor een laptop. Dus als je al een laptop heeft, gaa het rustig aan voor het eerste jaar van de studie. Als je nog geen laptop heeft maar al zeker weet dat je naar de tweede (en derde en vierde) jaar wilt doorgaan, dan zou ik wel zo'n 800 - 1000 € investeren voor een laptop met SSD, 16GB werkgeheugen, een sterke processor (b.v. Intel Core i7) en natuurlijk een goede grafische kaart (NVIDIA GTX series of gelijkwaardig) (persoonlijk gebruik ik een MSI Leopard Pro GP72). Ik hoop dat ik jouw vraag kon beantwoorden!

  • Andrei vraagt 22 mei 2017
    Thanks again, and sorry if was an inappropriate question! :D
    Willem zegt 22 mei 2017

    No problem! And it wasn't inappropriate! You asked a fair question!

  • Andrei vraagt 20 mei 2017
    HiI came back with another question. Did the teachers work in the game production industry? Or if they still do.
    Willem zegt 22 mei 2017

    Hi Andrei,

    No worries, happy you asked more questions! For sure there are! Some have worked on big Triple A titled games, others have worked on Indie Projects and some in totally different fields!

    Hope this answers your question!

  • Max vraagt 13 apr 2017
    Hi, my name is Max. I am having problems decided what I should do. I have a really big interest in games, Ive been playing all my life but with no real IT experience. Is it doable for a 24 year old to begin from scratch in this program and manage to find work here in the Netherlands? Thank you!
    Willem zegt 13 apr 2017

    Hi Max!

    Great question! Age is not important in this case! I know plenty of people your age that have started and gone on to work at studios across the globe and in The Netherlands! One of my best friends (who is a student at Saxion) had no programming experience (literally none). Now he is one of the best programmers in the course and along with me had created a game that was nominated for a Dutch Student Game of The Year Award!

    As for finding work, it really depends. The Netherlands has a very small and not very large influence in the game industry but there are a tonne of good studios in the Netherlands! If you are a programmer you can get a job easily in VR, Software Engineering, Serious Games and of course games in general! For a programmer it's very straightforward I'm short.

    If you are become a concept artist on the other hand it's very tough. Hell even if you are in America it's tough to be one but if you are a 3D artist or Game Designer (like me) your chances are solid!

    If you want to ask me more questions PLEASE send me a message here or on Twitter @willem567!

    Also attend an open day and speak to Taco Van Loon or Eelco Jannik who can also help you out!

  • Andrei vraagt 13 apr 2017
    Thank you for the answer.
    Willem zegt 13 apr 2017

    No worries! Happy to help!

  • Andrei vraagt 13 apr 2017
    HiI'm 11 grade in Romania, and hope i will join this game programme ,after highschool. How it feels to study here? I watched the classes that i will make and i'm exited. XD
    Willem zegt 13 apr 2017

    Salut Andrei!

    First good luck at School! It's great that you are planning your ambitions ahead particularly in programming!

    Studying in Saxion is very flexible. The programming department is ambitious, fun and extremely paternal amongst your teachers. One of my favorite teachers (who I consider a friend) is from the programming side and he is always ready to meet up with me, spend some time to get coffee and discuss my concerns and a whole lot more!

    The best part about Saxion is the fact that by the time you need to search for internships, you will have a large roster of games under your belt that can set you up for some really sick internships wherever you want to go in the world!

    Another great thing about Saxion is that the majority of students are international. As you can see from my intro towards you, some of my best friends come from Romania and Bulgaria!

    Enschede is also cool. It's an easy place to live, very affordable and it's close to Germany too.

    If you wanna learn more you are always welcome to come to our Open days BUT should you have a reason not to come, please feel free to contact me via Twitter @willem567 or via here at IntoSaxion.

    Meantime enjoy school!

  • Boris vraagt 28 mei 2016
    In hoeverre wordt de visuele kwaliteit van de producten beoordeeld? Word er veel aandacht gericht op het verbeteren van tekenvaardigheden, animatietechnieken en 3D modelleren? en welke theorievakken krijgen jullie zoal?
    Dorian zegt 31 mei 2016

    Natuurlijk wordt er ook aandacht besteden aan de afwerking en de ordelijkheid van producten, maar de visuele kwaliteit is wel belangrijk. Geen reden om bang te zijn als je nog niet zo fit bent in het designen, want in het eerste en tweede jaar volg je verschillende cursussen waarin je basiskennis in het tekenen en later in het 3d modelleren en animeren opdoet. En beetje talent is maar wel niet mis.
    Theorievakken bepalen zich tot team building lessen en diverse game theorien zoals MDA (Mechanics-Dynamics-Aesthetics) of Game Design Lenses ("The Art of Game Design", Jesse Schell). Terwijl deze vakken heel belangrijk zijn om en goede game designer te worden, ligt de focus van de studie toch op de praktijk.

  • Thomas vraagt 07 apr 2016
    Wat moet je hebben om aan deze opleiding te beginnen Wat zijn volgens jou struikelvakken?Zijn je verwachtingen over de opleiding uitgekomen?
    Dorian zegt 07 apr 2016

    Deze opleiding richt zich op creatieve, belastbare team player die plezier hebben aan het creeren van experiences. Volgens mij is het grootste "struikelvak" het verkeerde besef van de studie. Het merendeel van mensen die in het eerste jaar afbreken, faalden omdat ze gewaarwerden dat de studie niet bij hun passt. Dus, probeer om een goed beeld te krijgen (kijk naar het curriculum op de saxion website voor game design, gaa naar een open dag) en dan weet je wat je kunt verwachten. Mijn verwachtingen zijn overtroffen door de studie, je leert al in de eerste jaar heel veel. Het is wel soms druk en het heeft veel te maken met zelfstudie, maar als je daar van houdt, valt het zo mee.

  • Marjolein vraagt 23 jan 2016
    Wat is de BSA-norm voor Game Design and Production? Is het erg lastig om die te halen?
    Dorian zegt 23 jan 2016

    De BSA - norm is 45 van 60 mogelijke ECTs. Doorgaans krijg je 3 ECTS per exam of assignment, dus hebt je elke kwartiel die kans op gemiddeld 15 ECTs.
    Het is inspannend om alle punten al in het eerste jaar te halen, maar als je top gemotiveert bent dan is het niet erg lastig ;)

  • cas vraagt 29 nov 2015
    ik en mijn groepje moeten voor ons profiel werkstuk een game gaan maken. We zijn al aardig op weg en moeten alleen de de punt op de i zetten. Mijn vraag is dus wil jij of weet jij een student die ons verder kan helpen. Of zouden wij op het saxion kunnen komen voor tips en tricks. Ik hoor graag terug
    Dorian zegt 04 dec 2015

    Hoi Cas, helaas heb ik zelf erg druk met de studie. Als jullie alleen maar met gaming studenten willen praaten mogen jullie graag op saxion langs komen. Eigentlijk zijn er altijd sommige op de 4. of 6. verdieping in het epy droest gebouw. Of je maakt een afspraak met een van die docenten. Success!

  • cas vraagt 09 nov 2015
    Hallo ik ben cas,Ik moet met mijn groepje een opdracht voor het profiel werkstuk gaan doen. Dus wij wilden eigenlijk een game gaan maken. De game is een raket simulatie waarbij je de waarden van de raket kunt veranderen. Nou is mijn vraag. Met welke software kun je zoon model maken met animatie?
    Dorian zegt 10 nov 2015

    Hey Cas, als ik het goed begrijp willen jullie een geanimeerde 2D model gaan maken. Ervoor zou je Adobe Flash kunnen gebruiken of je werkt in Photoshop of een vergelijkbare software (gebruik verschillende layers om de animatie te creëren). Er zijn ook veel tutorials desbetreffend, b. v. op youtube.
    Ik hoop dat ik je verder kon helpen.

  • Nele vraagt 15 okt 2015
    Welches Graphic Tablet verwendet ihr im Studium bzw. was wird empfohlen (Marke, Modell, Größe etc.)?
    Dorian zegt 19 okt 2015

    Ich persönlich verwende das Wacom Bamboo FUN Tablet. Es ist handlich und preiswert und eignet sich deshalb für Einsteiger. Generell kommt es aber einfach darauf an, womit du dich wohl fühlst, eine spezielle Empfehlung gibt es da nicht ;)

  • Dennis vraagt 19 mei 2015
    Ik heb nog 2 vragen Hoe gaat het intake gesprek in zijn werk en wat voor opdracht kreeg jij tijdens je intake? Hoe kan ik me zo goed mogelijk voorbereiden op de intake?
    Dorian zegt 19 mei 2015

    Het intake gesprek of intake assessment (de studie advies die je er krijgt is bindend) bestaat uit 3 delen: Op de intake dag zal je eerst een groep assessment bestrijden (je werkt in een groep van 4 of 5 mensen om een idee voor en speeltje te ontwerpen, je hebt 3 themas voor het uitkiezen). In de tweede deel gaat het om jouw individuele vaardigheden (je maakt een grof ontwerp van de dingen in jouw speel, laat je design- en tekenvaardigheden zien). Tot slot zou je een personlijke interview met een van de docenten hebben (hier mag je dan jouw portfolio laten zien en vertelen, welke vorkennis je meebrengt).
    Het meest belangrijk is dat je weet waarom het in Game Design gaat. Informeer jezelf op de Saxion website (er zijn roosters en andere overzichten) en probeer al zelf maar hoe je Game Design vindt (b. v. met de programma Game Maker Studio).

  • Dennis vraagt 19 mei 2015
    Ik heb eigenlijk meerdere vragen namelijk Welke laptop gebruik jijzelf voor de opleiding en welke raad je aan en welke programma's moeten erop zitten? Welke wiskunde onderdelen zijn handig om van tevoren te leren als voorbereiding op de opleiding aangezien ik van het mbo af kom.
    Dorian zegt 19 mei 2015

    Ik gebruik een Fujitsu Lifebook AH 530 with an Intel P6200 @2.13 GHz, 4 Gb RAM en Windows 7 64 bit geinstalleerd. Maar ik zou het straks vernieuwen omdat b. v. Unity 3d er niet op werkt. Voor programmas zoals Photoshop, Flash, Ableton Live and Autodesk Maya (with some restrictions) is het wel volldoende. Dit zijn de programmas die je in het eerste jaar gaa gebruiken.
    Wiskunde heeft je in deze deel van de studie niet echt nodig, daarvoor zou je erder naar de Game Technology and Producing gaan. Je zou enkele formules gaan gebruiken als je scripts schrijvt (een kleene onderdeel van de studie) maar daarboven kom je met wiskunde echt niet in voeling.

  • Sebastian vraagt 17 mei 2015
    Ich würde gerne wissen was ich in meinem Portfolio beim Gespräch haben sollte. Wie viele Werke ich von mir rein bringen soll?Was sollte hinein und was nicht?Ich bin kein begabter Künstler oder Designer, alles was ich weiß habe ich mir selbst beigebracht. Deswegen bin ich nervös und unsicher.
    Dorian zegt 18 mei 2015

    Erstmal ist es ganz normal, vor dem intake assessment aufgeregt und unsicher zu sein. Dass du dir viel selber beigebracht hast, ist schon mal ein guter Punkt. Das zeigt, dass du motiviert bist. Zur Begabung: Es ist noch kein Künstler vom Himmel gefallen. Wenn ich heute auf die Bilder schaue, mit denen ich mich beworben habe, sehe ich schon so das ein oder andere was ich heute besser könnte. Das erste halbe Jahr beschäftigt sich schließlich auch mit Photoshop und Zeichnen per Hand; niemand erwartet, dass du das schon perfekt beherrschst.
    Dem Portfolio sind eigentlich keine Grenzen gesetzt. Zeig einfach verschiedene Techniken, die du beherrschst und bring vielleicht etwas mit, das etwas mit Game Design zu tun hat (ich hatte zum Beispiel in Game Maker Studio ein kleines 2d Spiel kreiert; das Programm kommt mit verständlichen Tutorials dazu). Neben künstlerischen Belegen kannst du das Portfolio übrigens auch mit selbstgeschriebenen Stories, Spielideen, 3D Modellen oder Mods anfüllen, falls dir das eher liegt. Und: Sei stolz auf deine Arbeit. Man ist niemals fertig, seine skills weiterzuentwickeln, und jeder hat mal klein angefangen.

  • Tom vraagt 12 mrt 2015
    Woraus besteht der Studiengang genau und wie sieht es mit den Chancen für die Zukunft aus, also Job-Angebote ?
    Dorian zegt 13 mrt 2015

    Wenn du allgemeine Infos zum Studiengang haben möchtest, schau dich hier mal um: http://www.saxion.edu/site/programmes/degree/details/bachelor-game-design-production/bachelor-game-design-production/, für die Inhalte des ersten Jahres findest du auf meiner Profilseite eine sehr ausführliche Antwort an einen anderen Fragensteller ;)
    Ansonsten kann ich dir auch den persönlichen Besuch am Tag der offenen Tür sehr ans Herz legen. Dort kannst du mit Studenten und Dozenten sprechen und Infos aus erster Hand bekommen.
    Die Jobchancen stehen meiner Meinung nach gut, da die Game-Industrie eine wachsende Branche ist und man an der Saxion durch hohen Praxisbezug (4 Projekte pro Jahr, Praktikum etc.) einen hohen Level an Employability erreicht. Als flexibler, junger Bachelorabsolvent, der mit den neusten Programmen vertraut ist, sollte es später kein Problem sein, einen Job zu bekommen.

  • Tom vraagt 12 mrt 2015
    Kann man auch in die Bereiche der Story Entwicklung reinschauen oder geht es nur um das Künstlerische Designen?
    Dorian zegt 13 mrt 2015

    Es geht bei Game Creation and Producing um alle Teilbereiche des Designs, also nicht nur den "künstlerischen" Teil, sondern auch alles andere (Leveldesign, Storytelling, Game Interaction...) und selbst ein Anteil Programming/Scripting (wobei dafür größtenteils die Studenten von Game Technology and Producing zuständig sind).

  • Julian vraagt 09 mrt 2015
    ich bin schon ziemlich lange an dem Studiengang interessiert und werde auch im September 2015 an die Saxion kommen. Ich würde gerne wissen was ich im ersten Studienjahr alles lernen werde bzw. was ich jetzt schon lernen kann um mich vorzubereiten. Könnte mir jemand bitte die Themen nennen ? Danke
    Dorian zegt 09 mrt 2015

    Hallo Julian, im ersten Jahr wirst du erstmal eine breite Auswahl an Fächern haben, da Game Creation and Producing eine ganze Menge umfasst. Wir haben zunächst die Basics gelernt, sprich den Umgang mit Photoshop und Adobe Flash oder auch Quicksketching auf dem Papier. Im zweiten Quartal wurden diese eher künstlerischen Kenntnisse vertieft durch Charakterdesign und Erstellen eines Matte Paintings, aber auch ergänzt durch Audio Design (hier ist Ableton Live das bevorzugte Programm) und Scripting eines einfachen Games in LUA (mit ZeroBrane). Das dritte und vierte Quartal beschäftigen sich dann schon mit 3D in Maya und Unity 3D. Wenn du dich vorbereiten willst, würde ich dir empfehlen, dich schon mal mit PS und Flash vertraut zu machen (oder je nach Präferenz auch mit den anderen Programmen). Ein gutes Programm, um die Zusammenarbeit von Designern und Programmierern zu verstehen, wäre außerdem Game Maker Studio von YoYo Games mit vielen anschaulichen Tutorials. Ich hoffe ich konnte dir weiterhelfen, ansonsten würde ich dir empfehlen, einfach mal zum nächsten Tag der offenen Tür an der Saxion vorbeizuschauen!

  • Max Vorgers vraagt 18 nov 2014
    Is het bezitten van tekentalent een vereiste om een indie game developer te worden? Of leer je dit ook in de studie? (Ik kan namelijk echt meer teken dan een standaard huisje bijv.)
    Dorian zegt 18 nov 2014

    Het is zeker niet mis als je al goed kunt tekenen, maar er zijn vele facetten die voor een game developer belangrijk zijn (bijv. storytelling, audio, teamwork en jouw motivatie!). In de eerste weken leer je nog onderliggende dingetjes te tekenen zo als perspectief en schaduw, daarna product en character design. Je bent zelf verantwoordelijk om jezelf uit te dagen als je het te makkelijk vindt en je mag jouw kunnen in de projecten laten zien.

  • Ivo vraagt 02 nov 2014
    Hoe ziet een gemiddelde dag bij deze opleiding eruit?
    Dorian zegt 02 nov 2014

    De rooster is elke week verschillend, maar je hebt meestal tussen 8.30 en 16.00 lessen (niet doorgaans). Soms hebt je op een dag uitsluitend hoorcolleges of werkcolleges, soms heb je alleen maar een of twee lessen; in elk geval moet je veel met eigen verantwoordelijkheid werken en jouw tijd efficiënt managen.

Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel hem hier.

karakters over:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Interesse in deze studie?